Monday, October 29, 2012

Var startar jag?

{
Steg ett är väl att bestämma sig för ett mål. vilket jag har gjort.

Hur ska jag gå vidare nu?
Eftersom jag konstigt nog alltid känt mig som en programmerare så bryter jag ner mitt problem i delar. (det är väl det programmerare brukar göra, eller?)

Vilka är huvudområdena inom spelutveckling? Jag ser framför mig Programmering, grafik, och speldesign. Vilka verktyg måste jag lära mig? Hur lär jag mig det jag behöver? studera själv eller i skola?

Valet vilken väg jag vill gå till att börja med är rätt så lätt.
Inom det grafiska området så är jag nog väldigt svag. Jag har enorm kreativitet och får massor idéer men så fort jag ritar så blir det bara streckgubbar.

Jag är lagd åt det analytiska och logiska hållet så valet faller snabbt på programmering. Det är även något jag tycker är kul. Men drömmen är att utveckla mina egna spelidéer och tankar. Att sitta som en robot åt någon annan och bara trycka ur sig kod hela dagarna är inte min dröm. Jag har fått den uppfattningen att för att bli en bra designer av spel så måste man veta vad man håller på med....grunderna. Alltså så väljer jag att satsa på programmering först.

C++ blir mitt första val för det är det jag kommit i kontakt med tidigare. Men jag funderar också starkt på att lära mig C# och kanske Javascript. För 10 dagar sen när jag var på en spelutvecklarkonferans här i Bergen (Konsoll, 18-21 oktober) så lärde jag mig att det finns en gratis spelmotor som heter Unity. Den verkar vara väldigt populär att jobba i och göra spel med och i den jobbar man med just c# eller javascript.

Men jag väljer nog att satsa på att lära mig grunderna i C++ sen kanske att jag börjar titta på grafiska saker till C++, typ olika bibliotek? Opengl och directx har jag hört talas om sen tidigare men också nyligen efter mycket googlande börjat läsa om SDL, SFML och Allegro. Om jag ska fördjupa mig i C++ eller gå över på Unity har jag inte bestämt mig för ännu. Kanske man kan hålla på med båda delarna? Målet är att göra spel och den snabbaste vägen verkar vara Unity. Men flera faktorer spelar in i mitt slutgiltiga val. Något jag måste tänka mera på helt enkelt.

Men nu satsar jag på C++ och eftersom jag blir trött av att läsa böcker så blev jag otroligt glad när jag fann Mr1Buying på Youtube. Han går muntligt igenom grunderna i programmering i bland annat C++. Det är väldigt lätt att förstå honom. Jag är ofta trött efter jobbet (jobbar natt) så att sätta mig ner och läsa en tjock C++ bok med massa programmerings syntax klockan sju på morgonen känns väldigt tungt! Nu har jag lite av C++ i mig från gymnasiet så att följa med på Mr1buyings klipp passar mig perfekt.


Förutom Mr1buying så använder jag mig också av den här hemsidan: http://www.cplusplus.com/
för att lära mig syntaxen och eventuellt få hjälp med kodning. Så just nu blir det rena Internet studier. Jag kommer troligtvis att köpa en C++ bok i framtiden att ha som en referens guide. Om någon har tips på böcker så säg till.

Jag har valt att jobba i Visual studio express 2012, Mycket att sätta sig in i och behöver det egentligen inte. Jag använder bara grunderna än så länge. Men i framtiden kanske man kan få användning för detta för att skapa enkla menyer och liknande för windows miljö och även debugging kanske? Plus programmet är gratis så valet föll på det. Mr1Buying använder sig av code blocks. Inte förstått varför riktigt ännu men verkar som en hel del andra också använder det programmet före visual studio. Om någon kan förklara fördelarna med code blocks kanske jag hoppar över på det. Inte vet jag.

Självstudier vs skola?
Jag skulle nog kunna lära mig det mesta på egen hand men att skapa spel kräver massor med kunskap inom olika områden. att gå en utbildning och träffa likasinnade är nog en bra idé. Men tillsvidare satsar jag på självstudier och kanske att jag söker mig till en utbildning i framtiden. Nästa höst kanske? För det är väl då de flesta startar gissar jag? Jag kan tänka mig utbildningar i Norge eller Sverige men även andra länder är aktuellt. Tips är välkomna.

Kanske jag kan bygga upp ett eget nätverk online genom att koda åt andra? Hjälpa till och vara aktiv på olika utvecklarforum och kanske vara på olika mässor och konferenser som den jag nyligen var på?

Några riktlinjer är iallafall avklarade. Nu kör jag på i grunderna i C++ med hjälp av Mr1Buying så får jag se hur det känns efter jag lärt mig allt i hans klipp. Är runt 80 klipp i hans C++ Serie och jag betar av i snitt 2 klipp om dagen.
}

1 comment:

  1. Hej och tack för ett grymt inlägg!
    Hur skiljer det sig mellan "vanliga" dataspel och spel som kortspel och annat?
    Är det samma utbildningar/program man ska läsa för att bli duktig på att skapa spel?

    ReplyDelete